petek, december 29, 2006

HDR - High Dynamic Range imaging

(Fotografija z visokim dinamičnim razponom)

Med odkrivanjem vedno novih fotografskih tehnik in panog, sem pred kratkim naletel na tehniko imenovano HDR. Na internetu žal o tem nisem našel veliko zapisanega, zato sem kontaktiral nekaj fotografov, ki so po fotografijah sodeč to tehniko dobro poznali in izpopolnili. Kmalu sem dobil želene odgovore in hitro spoznal, da je tovrstna fotografija precej enostavna, hkrati pa človeškemu očesu dokaj všečna. Kar se tiče HDR tehnike, ni neke velike modrosti. Pravzaprav je sam zajem fotografij zelo preprost. Nekaj več časa zahteva obdelava v računalniku. Pri HDR-ju gre preprosto za to, da lahko različno osvetljen objekt, (del ga je v senci, določeni deli močno osvetljeni in spet deli, ki so osvetljeni ravno prav), prikažemo v najboljši možni luči. To je brez temnih in brez presvetlih delov. Ker je takšno fotografijo praktično nemogoče posneti v enem koraku, moramo narediti več fotografij. Pri tem je obvezen pripomoček dober, trden stativ. Izberemo primeren kader, fotoaparat trdno pritrdimo na stativ, da se nam med pritiskanje gumbov ne premakne, ter izmerimo optimalen čas ekspozicije. Poleg te fotografije, ki je bolj ali manj optimalno osvetljena naredimo še eno ali dve pod-osvetljeni, ter nekaj pre-osvetljenih. Najbolje je narediti 5-7 fotografij. Pri nastavljanju fotoaparata pazimo, da ga ne premaknemo.
Parametri se lahko spreminjajo glede na razmere v katerih fotografiramo. Kar se tiče samega zajema fotografije na terenu, smo končali. Če so fotografije dobro posnete (brez premikanja fotoaparata), tudi naknadne obdelave ne bo veliko oziroma bo obdelava bolj prijazna našemu ne najhitrejšemu računalniku. Sestavimo HDR v Photoshop CS2 Kar vas verjetno vse najbolj zanima je sama obdelava fotografij. Fotografije lahko združimo v HDR v različnih programih. Ker večina uporablja PhotoShop, je najbolje, da opišem ta postopek. Alternativa za bolj lene fotografe pa je še Photomatix Pro. Odpremo PhotoShop CS2 ter kliknemo na padajoči meni: File › Automate › Merge to HDR…Odpre se nam spodaj prikazano okno:
Izberemo fotografije, katere želimo sestaviti, ter potrdimo. Polje spodaj levo nam ponuja možnost, da avtomatsko poravna posnetke, ki so bili narejeni iz roke ali pa smo med zajemanjem premaknili tripod. Moj nasvet je, da zajamete fotografije čim bolj natančno ter se izognete tej opciji. Če boste delali z velikimi datotekami, lahko v tem koraku pridobite ali izgubite kar nekaj časa. Ko boste izbrali fotografije, si bo računalnik vzel nekaj časa za nalaganje le teh. Pri velikih datotekah lahko traja kar precej časa. Boljši računalnik pomeni hitrejše procesiranje ;)
Zgornje okno vam pokaže sestavljeno verzijo fotografij, ki ste jih dali v obdelavo skupaj s thumbnaili na levi strani. Tukaj lahko izbirate katere fotografije boste vključili in katere izločili iz nadaljne obdelave. Poskusite nekaj kombinacij in izberete najboljšo. Pri tem moramo upoštevati dejstvo, da je vaš zaslon le 8 ali 10 bitna naprava, ki prikazuje le omejen dinamični razpon. HDR pa lahko vsebuje razpon do 32 bitov. Z drsnikom (desno pod histogramom), lahko nastavljamo intenzivnost dinamičnega razpona. Datoteko nato shranimo v 32 bit mode. Dobila bo podaljšek *.PBM (Portable Bit Map). Za boljše prikazovanje in tiskanje, jo moramo konvertirati v 16 ali 8 bitno fotografijo. To storimo z orodjem Image › Mode › 16 Bits/Chanel… Pojavi se nam novo okno:
Na volj imate 4 izbire za zmanjšanje dinamičnega razpona iz 32 na 16 bitov. Če pobrskate po pomoči (F1) PhotoShop-a najdete tole:

Exposure And Gamma Lets you manually adjust the brightness and contrast of the HDR image.

Highlight Compression Compresses the highlight values in the HDR image so they fall within the luminance values range of the 8- or 16-bits-per-channel image file. No further adjustments are necessary; this method is automatic. Click OK to convert the 32-bits-per-channel image.

Equalize Histogram Compresses the dynamic range of the HDR image while trying to preserve some contrast. No further adjustments are necessary; this method is automatic. Click OK to convert the 32-bits-per-channel image.

Local Adaptation Adjusts the tonality in the HDR image by calculating the amount of correction necessary for local brightness regions throughout the image.
Zame najboljša izbira je Local Adaptation. S klikom na Toning Curve and Histogram, lahko fotografijo popolnoma prilagodite vašim željam. Predvsem strmimo k temu, da se znebimo prežganih in pretemnih delov. Ko ste z rezultatom zadovoljni, le še potrdite narejeno in vaša fotografija je nared.

Priporočam še naknadno obdelavo v smislu odstranjevanja morebitnega šuma, ki je nastal pri obdelavi. Korekcijo levelsov ter svetlobe in kontrasta, ter nekaj ostrenja.

Še nekaj rezultatov končne obdelave:

Večino fotografij posnamem s Kit objektivom, ki sem ga dobil polek Canon 350D. Razpon Canona 18-55 EF-S f/3,5-4. je ravno pravšnji za fotografiranje pokrajin in arhitekture. Včasih uporabljam tudi Canon EF 28-105 f/3.5-4.5 ali Canon EF 50/1.8. Predvsem 50-ka ne precej ostrejša od prvih dveh, je pa goriščna razdalja dokaj nehvaležna pri tovrstni fotografiji. Pred kratkim pa sem kupil Sigmo 28-70 f2.8 EX, s katerim pa še nisem delal HDR-ja, a mislim da se bo odlično obnesel.


7 komentarjev:

kreg pravi ...

O! Super razlaga ,tudi sam sem že nekaj iskal na Googlu ,pa nič pametnega našel,tu pa vse na paleti in uporabno ,hvala za napotke .Še o fotkah ,tale tehnika HDR je res neki posebnega.

Srečno in uspešno v novem letu.

lp

Matjaž Merčnik pravi ...

Super, da moje pisanje komu pomaga. Takšen je bil tudi namen.

Gregor Harih pravi ...

Matjaž super, da si tole spisal. Sem se pred časom nekaj trudil s HDR, pa mi ni takole uspelo. Se mi pa zdi, da je glede na to kako zgledajo ljudje na fotkah tale tehnika podobna IR tehniki.
Pa btw, lahko bi šli kdaj skupaj po Mb ulicah kaj pofotkat. Kaj praviš?

Matjaž Merčnik pravi ...

Podobnosti pri HDR in IR ni veliko. Ljudje so pri IZ "zamazani" zaradi dolgih časov, pri HDR pa zaradi več prekrivajočih posnetkov.
Gregor z veseljem se udeležim kakšnega skupnega fotografiranja. Kontaktiraj me na email, pa se bomo dogovorili in izmenjali izkušnje.

Gregor Harih pravi ...

Ne, ne. Si me narobe razumel. Tehniki si med sabo nikakor nista podobni. Sta pa si podobni po končem rezultatu glede "razmazanih" gibajočih se predmetov - ljudi.
Če bo kaj zanimivega za pofotkati se slišimo, pa lahko gremo skupaj.

lp

Matjaž Merčnik pravi ...

Saj vem, da si ti prav mislil, sm za ostale, ki ene in druge tehnike ne poznajo ;)

Če bo kaj za fotkat, morate meni povedat že med vikendom, ker nimam vedno s seboj fotografske opreme.

Matjaz pravi ...

Ja res super napisano! Upam, da bomo deležni še kaih takih tutorialov!